Tagi

, , , , , ,

W dniach 28.12.2017-11.01.2018 wybrałam się kolejny raz do USA.
Poniżej przedstawiłam to na co moim zdaniem warto zwrócić uwagę wybierając się do tego kraju.

1. Wiza
    Potrzebujemy wizy do USA. Niestety z tego co wiem od znajomych to coraz ciężej nam ją uzyskać.
  2. Kontrole na granicach
    Ponieważ w 2016 roku byłam w USA to mogę powiedzieć, że obecnie kontrole są wzmożone. Już w Londynie na Heathrow Airport miałam pierwszy wywiad: po co lecę do USA, w jakiej firmie w Polsce pracuję, czym się zajmuję itd. Kolejny wywiad miałam po przylocie do USA – na lotnisku w Los Angeles. Pytano po co przyjechałam, gdzie się zatrzymam, jaką mam trasę podróży itd. Miałam wydruki noclegów (nie wszędzie dokonałam rezerwacji noclegów ponieważ nie wiedziałam ile zajmie mi czasu zwiedzenie pewnych miejsc). Mieliśmy również rezerwację samochodu – wypożyczaliśmy go w Los Angeles.
    Na lotnisku trzeba być koniecznie odpowiednio wcześniej, aby zdążyć z odprawą.
    Leciałam linią American Airlines do USA.
  3. Wypożyczanie samochodu
    Przed wyjazdem do USA wypożyczaliśmy samochód przez internet. To jest najlepsza opcja – wtedy warunki takiego wypożyczania są lepsze (oddaje się samochód o godzinie, która jest dla nas odpowiednia, z pustym bakiem itd).
    Kolejny samochód wypożyczaliśmy już na lotnisku w San Francisco – dużo gorsza opcja. Wyszło nam drożej, musieliśmy oddać samochód o wyznaczonej przez wypożyczalnię godzinie, no i musieliśmy oddać samochód z pełnym bakiem.
    Samochód w obu przypadkach wypożyczaliśmy z Thrifty Car Rental; były to Nissany.

4. Ubezpieczenie samochodu
    Koniecznie ubezpiecz samochód. Nas pełne ubezpieczenie kosztowało
    83 USD. W każdej chwili zwierzę może wybiec na drogę – zwłaszcza jak zwiedzasz parki. My mieliśmy pewne zdarzenie i dzięki temu ubezpieczeniu nic nie zapłaciliśmy za naprawę samochodu.
  5. Ceny paliw
    Paliwo nie jest drogie, ale ceny są różne. Bywa tak, że np. pod hotelem paliwo jest za 4,70 USD za galon, a zaledwie dwie ulice dalej za 3,20 USD. Zatem polecam się rozejrzeć i nie przepłacać.
    Na stacji standardowo wszyscy płacą kartą, jednak można podejść do sprzedawcy i zapłacić gotówką. Należy wtedy podać numer stanowiska przy którym stoi samochód oraz kwotę, którą chcemy przeznaczyć na zatankowanie samochodu.
    Poniżej załączyłam przykładowe ceny paliw.

Jak widać za 20 USD zatankowaliśmy trochę ponad 8 galonów.

6. Oślepiające światła samochodów
    Często jeździliśmy wieczorami i nocą ponieważ zachód słońca był już po 17:00. Bardzo przeszkadzały oślepiające nas inne światła samochodów. Są one dużo silniejsze niż u nas.
  7. Ubezpieczenie w podróży
    Pamiętaj, aby ubezpieczyć się na pobyt w USA – proponuję na tym nie oszczędzać.
  8. Noclegi
    Generalnie nie miałam problemu z noclegami w USA. Część rezerwowałam dużo wcześniej przez http://www.booking.com . Dotyczyło to zwłaszcza dużych miast takich jak Los Angeles, San Francisco czy Las Vegas. Inne noclegi kupowaliśmy na bieżąco.
    Należy uważać na noclegi przy amerykańskich parkach – tutaj zwłaszcza w sezonie mogą być problemy z noclegiem.
    My mieliśmy problem z noclegiem w miejscowości Page – szukaliśmy tutaj noclegu ponad 2 godziny.
    Jeżeli chodzi o noclegi to do podanej kwoty noclegu dolicza się jeszcze TAX i opłatę klimatyczną. Zatem nawet w motelach, gdzie też mieszkaliśmy płaciliśmy około 60-70 USD za 2 osoby za noc (w to już był wliczony TAX i opłata klimatyczna).
    Z reguły hotele nie oferują śniadania w cenie noclegu ponieważ albo nie prowadzą kuchni (tak jest w motelach; w pobliżu zazwyczaj jest KFC, McDonald’s lub inne miejsce oferujące śniadanie), albo śniadanie jest dodatkowo płatne.
  9. Prysznice w łazienkach
    Z reguły są takie jak poniżej, zatem proponuję kobietom wziąć coś by ochronić włosy. Nie zawsze będzie w łazience shower cap.
  10. Karta kredytowa to konieczność w USA
    Jeżeli chodzi o noclegi to oprócz tego, że płaci się za nocleg, do którego tak jak napisałam dodają TAX i opłatę klimatyczną to jeszcze na karcie blokowana jest kaucja. Ta kaucja nie jest mała, czasem jest dużo wyższa niż opłata za nocleg. Z reguły kaucja jest odblokowywana po 3 dobach, jednak mieliśmy taką która została odblokowana po 6 dniach.
  11. Parkingi
    Są często przy hotelach, ale są dodatkowo płatne – i to z reguły niemało. Warto zapytać zatem w recepcji, gdzie w pobliżu jest tańszy parking.  W Las Vegas generalnie chodzi się pieszo. W poście o Las Vegas będą dodatkowe informacje.
    Dużo lepiej z miejscami parkingowymi jest w Los Angeles i San Francisco.
    Raz zatrzymaliśmy samochód w miejscu, w którym mogliśmy stanąć i opłaciliśmy parkometr, ale niestety zapłaciliśmy za mało i dostaliśmy mandat:) Zatem chodzą i sprawdzają – czasem się uda, a czasem nie.
    Mieliśmy też szczęście i stawaliśmy samochód przy parkometrach, które paliły się na zielono – oznacza to, że płacącemu za parking przed nami jeszcze został czas i my mogliśmy go wykorzystać.
  12. Wymiana walut w Los Angeles
    To prawdziwy problem. W chińskiej dzielnicy banki owszem wymieniają walutę, ale tylko dla swoich klientów. Szukaliśmy długo wymiany i w końcu w jednym z banków podano nam Baltimore. Tam udało się wymienić walutę.
  13. Ceny kartek i znaczków
    Znaczki do Polski kosztują 1,15 USD.
    Kartki są w różnych cenach. Poniżej przykład: 3 kartki za 1 USD w Los Angeles.
  14. Skrzynki pocztowe
    Niekiedy ciężko znaleźć skrzynkę pocztową. Niby jadąc samochodem co jakiś czas mija się te skrzynki, ale gdy chodzi się po mieście i zwiedza to już ich nie widać. Skrzynki są różne i warto się upewnić, że do dobrej wrzuca się kartki.

15. Przykładowe ceny
    Poniżej klika zdjęć cen.
  16. Bilety i karta do parków
    Wjeżdżając do Grand Canyon zapłaciliśmy za bilet na 1-7 dni 30 USD. W kolejnym parku zapłacilibyśmy również za wjazd, jednak Pani zapytała nas czy już w jakimś parku byliśmy i zaproponowała nam kartę roczną. Dopłaciliśmy 50 USD i mamy kartę ważną do stycznia 2019. Już i tak zwróciła się nam ta karta ponieważ zwiedziliśmy 4 parki.
  17. Bilety na atrakcje
    Proponuję rezerwować atrakcje z wyprzedzeniem. W sezonie na pewno problem będzie z Alcatraz.
  18. Kontakty i wtyczki
    Tak wyglądają kontakty i wtyczki w USA.

19. Jeszcze zapewne dopiszę inne ważne informacje pisząc kolejne posty z podróży.