Tagi

, , , , , , , , , ,

To już ostatni wpis dotyczący Poczdamu. Mam nadzieję, że to co do tej pory opisałam zachęci do jego odwiedzenia. Ja żałuję jedynie, że byłam tutaj tak krótko – niecałe 4 dni.

W tym poście opiszę co jeszcze udało mi się zobaczyć.

Widziałam nowy Pałac Miejski. Pierwotny pałac został ciężko uszkodzony podczas bombardowań w 1945 roku, a ruiny zostały zburzone w 1960 roku na wniosek rządu NRD. Nowocześnie zaplanowane pomieszczenia są dzisiaj siedzibą Landtagu Brandenburgii.
Palac Miejski 1 Palac Miejski 2 Palac Miejski 4 Palac Miejski 5 Palac Miejski 6

Naprzeciwko stoi Kościół Św. Mikołaja (St. Nikolaikirche), który został zbudowany jako główna parafia w Poczdamie w latach 1830-1837 na wzór katedry Św. Pawła w Londynie (St Paul’s Cathedral). Dominująca nad wszystkim ogromna kopuła z otaczającą kolumnadą powstała w latach 1843-1849.
Kosciol sw Mikolaja 5 Kosciol sw Mikolaja 6 Kosciol sw Mikolaja 7 Kosciol sw Mikolaja 10

Znajdujący się obok dawny ratusz jest budowlą barokową z 1753 roku. Charakterystyczny jest pozłacany Atlas na kopule ratusza. W tych połączonych trzech budynkach (Stary Ratusz, nowy budynek i Knobelsdorffhaus) znajduje się obecnie Poczdamskie muzeum.
Stary Ratusz 2

Jest w Poczdamie Brama Brandenburska (Brandenburger Tor). Za wzorzec tej bramie służył Łuk Konstantyna Wielkiego w Rzymie.
Brandenburger Tor 2

Odwiedziłam również Kościół Św. Piotra i Pawła (St. Peter und Paul Kirche) znajdujący się we wschodniej części ulicy Brandenburskiej. Jego 60-metrowa wieża dzwonnicza jest kopią Campanile San Zeno we włoskiej Weronie.
Kosciol Piotra i Pawla 1   Kosciol Piotra i Pawla 2
Kosciol Piotra i Pawla 4Kosciol Piotra i Pawla 3 Kosciol Piotra i Pawla 3a

W Poczdamie znajduje się również najstarsze w Niemczech Muzeum Sztuki Filmowej. Na zobaczenie tego muzeum nie znalazłam już jednak czasu.

Można również popłynąć statkiem po Haweli lub wokół wysepek.

Mam nadzieję, że odwiedzicie kiedyś Poczdam – naprawdę warto przyjechać tutaj na kilka dni.